کد مطلب:210812 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

ترجمه وصیت امام صادق به محمد بن نعمان
ابوجعفر محمد بن علی بن نعمان كوفی معروف به صاحب الطاق و مؤمن الطاق كه در كوفه صراف سخن و نقاد حدیث بوده این مرد دانشمند سخن سنج از اصحاب امام صادق و امام كاظم بوده و مردی موثق - متكلم - سخنور - حاذق - دانشمند - خوش بیان - خوش صحبت - حاضرجواب - منطقی - مورد عنایت ائمه بوده است این فقیه متكلم محدث تصنیفات و تألیفات مفیدی دارد مانند كتاب امامت - معرفت رد بر معتزله - اثبات الوصیه و غیره.

قریب بدین مضمون است: می فرماید پروردگار عالم بعضی از اقوام را در قرآن تعبر به اذاعة فرموده است.

ازاعه بلندگو را گویند مانند رادیو كه هر چه پشت میكروفون بگویند صدا را بلند و به همه می رساند بدون آنكه گوینده عقیده و



[ صفحه 317]



ایمانی به گفتار خود داشته باشد و لذا می بینید گفتار رادیوئی اثری باقی نمی گذارد.

محمد بن نعمان می گوید عرض كردم چگونه است. فرمود آنجا كه در قرآن می فرماید

و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به

سوره نساء آیه 82

وقتی امری صادر شود بین امن و خوف منافقین هو می كنند و هیاهو می نمایند و بلندگوی دشمنان می شوند.

آنگاه فرمود این بلندگوهای مخالف ما مانند كسانی هستند كه شمشیر به سوی ما می كشند و اسرار ما را فاش می كنند بدون آنكه حقایق را بفهمند و موارد سخن را تشخیص دهند.

فرمود خدا رحمت كند بنده ای را كه سخنان ما را بشنود و حفظ كند اشاعه ندهد مگر در وجود شرایط امنیت چه شرط تعلیم و تعلم تناسب اعضاء است كه ظرف و مظروف متناسب گردد.

سوگند به خدای عظیم و قرآن مجید كه من اشرار مخالفین و معاندین را می شناسم كه آنها به بیطار دواب هستند و آنها كه قرآن را می خوانند نه برای تفهیم و تفهم و ارشاد و هدایت خود بلكه برای تمسخر و استهزاء و تعنت و نماز را می خوانند برای ریا و شیبه و تظاهر و زبان خود را از گفتار مستهجن حفظ نمی كنند.

فرمود بدانید كه حسن بن علی علیهماالسلام چون دید مردم او را طعن می كنند و اختلاف كرده اند و امر خلافت را گرفتند از دست او به معاویه سپردند و شیعه را تسلیم معاویه نمودند به او گفتند ای مذل المؤمنین تو هستی كه مؤمنین را خوار كردی فرمود من آن نیستم بلكه شما و دیگران هستید من عزت و سعادتی به مؤمنین بخشیدم.

من نیز می بینم شما مانند آنان دارید تسلیم دشمنان ما می شوید به شما اعلام خطر می كنم همان طور كه ناخدا از خطر دریا مسافرین را آگاه می سازد تا شاید قبل از محو و غرق و نابودی فكری كنید و راه نجاتی دریابید.

اما بدانید و یقین داشته باشید راه نجات جز تمسك به قرآن و اهل بیت نیست من به شما توصیه و تأكید می كنم كه از آنچه خدای عالم به وسیله پیغمبرش و خاندان او به شما ارزانی داشته استفاده كنید پیش از آنكه هلاك گردید تا ما و خودتان را از هلاكت نجات دهید و از تعنت و ستم و جور دشمن مصون دارید.



[ صفحه 318]